Search This Blog

Saturday, January 22, 2011

Bukan banyak pun yang aku mintak….

Assalamualaikum....setiap hari kalau ak ade mase..InsyaAllah aku kan usaha menulis story2 untuk bacaan aku sendiri...dan juga pengunjung setia blog ni...kisah hari ni yang ak nk story mgkin korang semua pasti dan confirm penah alami kan situasi ni...CINTA...mgkin bg korang bile bercinta tu semua nye indah kan..mcm dunia ni milik korang jer berdua..tapi ada jugak yang anggap cinta ni... mcm duri..seksa..frust...benci...sakit ati..geram...bencana...malapetaka...ketakutan...fobia....serik...mcm2 la lagi terms yang sewaktu dengan nye...sampaikan ade yang serik nk bercinta kalau dah byk kali kecundang...
 Ini bukan orgnye...


            Kesah kali ni ak nk story sebb semalam one of my friends ade problem...mse duk tgah seronok ckp2 tetibe dia ckap sory…saya xde mud la…saye ade prob…seksa sgt”…bile dia dah ckp mcm tu ak pun konpius yang amat lah…apahal plak dia ni tetiba jiwa kacau…pastu aku ckp ngn dia “kenape ni...ade problem ke..story je la...” tapi dia xnk ckp..mgkin mase tu dia byk fikir kan..so, ak tak nak la pakse2 org ni lau dia sendiri dah tak nk ckp kan..so, ak nasihat kat dia..nnt lau ade problem citer je...i’m ok..to hear that...pastu ak pun surf la internet..kejab2 buke fb..xtau nk buat ape..sebb semalam ak bosan giler dah..sampai tgk FB dah ase cm nk muntah dah..huhuhuhuh..then..tgah2 aku duk syok layan tenet tetibe handphone ak bunyi...aku pun dengn perasaan yang busan nye pi la chechk msg lam hp ak..upe2 nye..kawan aku tadi tu anto msg...dan pada mase tu jugak lah dia story semua masalah dia ngn ak...panjang la kami nye story..sampai kawan aku ni stress melampau...kesian kat dia...citer dia??? Tak yah la tau...hehehe sebab aku dah jnji xakan citer ngn sesape...cume dia ad la kaitan dengan kalimah CINTA tu...bila dia citer2 kat ak..aku ase simpati la..so, mse ni la aku sebgai kawan..cube nasihat kan dia...n tenang kan dia..walaupun aku sebnrnya lau bab nasihat ni ak kurang pakar la sikit..tapi untuk sedarkan org..InsyaAllah ak boleh laksanakan....mase tu aku cube tenangkan dia...dan even aku buat lawak pun dia ckap dia tak mampu senyum..aduh kes ni mang dah parah...pastu kami duk2 reply msg..then dia ckp... “saya nk kuar la cari ketenangan” mase tu lam jam 1pg...jd aku reply la msg dia... “ok...tapi jgn wat bnda tk elok sudah”..aku takut gak org yang tgah jiwa muda ni..takut plak dia wat bnda2 pelik...so, ak bio je la di dengan dunianya...jika dengan cara tu dia leh cari ketenagn kite tak leh halang...lau kite halang takut bnda lain la jdi....

            Aku ni duk syok dengar lagu kat laptop..yang hebat nye..semua lagu jiwang buta aku dgr..wahahaha..malam2 tangkap leleh la...ngam la pulak aku duk dengar lagu kump Exist tajuk Frustrasi...yang syok nye pasal lagu ni...dia pasal sorang yg frust lam cinta...yang best nye lirik dia tu...yang part ni... “Cinta...cahaya amat ku kagumi menyinari alam yang kian menyepi...Cinta...pudarmu ku takuti meninggalkan jiwa menangis sedih...” Pehh!! Dengar...Cinta ini amat berbise...sampaikn alam ni leh jadi blackout lau xde cinta...kerna cinta la jugak seorng tu...leh jadi xtentu hala...hebat betul kan cinta ni...bile dah ak duk2 ulang lagu ni...ak mula terpikir masalah kawan ak tu... bg aku lau kite bercinta ni..tak de yang kite mintak kan...cume saling menghargai tu yang penting...aku tak nak lak ni katakan mek bunge ckap2 hal cinta ni...tapi dari pengalamn dan sekeliling ak... byk aku tgk...kite tak pernah nk hargai pengorbanan yang seseorg tu dah buat kat kite...bg aku PENGHARGAAN tu mesti ade lam membina satu hubungan..ye la..kalau korang bygkn...kalau ko tak pernah menghargai apa yang org dah buat kat ko...tu maknenya ko tak serius dengan hubungan yang kau buat...memang betul hubungn manusia sesama manusia ni akan timbul byak masalah...tapi masalah tu boleh kite ketepikan lau dalam diri kita ni ade sikap menghargai...bukan byk pun seseorg tu mintak untuk dihargai..biar la sekelumit penghargaan tu ade lam diri anda...tak kesian ke..pengorbanan..kejujuran...kesetiaan yang org dah bg tu...weh!!! ingt senang ke kite nk syg2 org ni...knpe ko ingat ko cantik..nsem ke...boleh2 nk menkan perasaan org..adui la..kadang2 aku tak paham la manusia ni..ap lah  yang dia rase bile dah lukekan hati org..bis tu tak pandai plak mintak maaf dan admit dia punye kesalahan..kesalahn sendiri tak penah nak nmpak..kesalahn org yang duk salu di cari (emosi la plak hu2)...korang ingat kalau seblah pihak je yng salu nk mengaku kesalahn..salu nk  mintak maaf..korang ingt syok ke...i’m so sick being in that condition...huh!!! kesalahan dia besar gajah tak nampak lak...kite wat salah besar virus pun dia nk ungkit mcm2..weiii matang la ckit...

            Aku bukan ape beremosi sangt ni..aku kesian kan kawan2 aku yg prnah alami situasi cm ni..ye la..bile dah tibe saat org ckap FRUST seme bnda tak leh nk buat..mkn x knyg..mndi tak basah..tekanan emosi la...salu duk nengum sorg..yg aku takut bukan ape..tak pasal2 kawan aku jdi GILA sebb CINTA GILA yang dia penah alami..hurmmm kesian plak kan...tapi lau ade kawn2 aku ni duk citer masalh dia ak sudi dgr masa ni lah kawan amat penting..mcm ak penah ckap “sy ade mase untuk teman saya jika dia perlukan saya” so, ats dasar nama KAWAN la ak cube sedaya upaya ak...untk try overcome dia punye masalah....ye laa..mgkin korang ckp..mase susah baru cari kawan..tapi bg ak tidak..aku tak kesah kalau dia cari ak time dia susah...je..bile dia gembira dia tak ingt kite..sebb bile ak pikir...mang dah adat manusia kan..kite just terima je..sebb aku pikir ..hidup manusia ni mcm roda...nk tak nk kite pasrah je la...nnt lau ak ad masalh kawan ak plak yg tolong aku hahaha....

            Bila dah aku try nk setelkan masalh dia..tapi xmampu jugak..aku hanya leh ckap..lau kawan sendiri tak mampu nk tlg..mse ni lah kita mintak tlg dr ALLAH..sebb DIA sentiasa bersama kita..tapi lain pulak yg kwan ak ckp...dia ckap..mase susah je ingt TUHAN....hurmmm..betul jugak ape yang dia ckp kan....dia ckp hakikat org sekrg mang mcm tu..bile dah ade msalah baru nk ingt TUHAN....kat sini kite leh tgk..knpe TUHAN bg kite msalah..sebb nye DIA nk suh hambaNYA ingt kat dia...mase ni la bru kite sedar..xde sape dah yang boleh kite mntak pertolongn kecuali ALLAH SWT  Yang Maha Mendengar...bile dah dia ckp mcm tu..ak nsihatkan dia..lepas ni..apa benda yg kite nk buat kite fikir TUHAN dulu..sebb apa yang buruk tu dtg dri kita..bnda yang baik semua dariNYA...

            Bahaya jugak cinta-cintun ni..sampai ade tahap...benci pompuan..benci laki...kuat betul panahan CINTA...tapi kalau korg nk bercinta berhati2 lah ye..first2 tu korg gtau pasangn korang.. “Awk..bukan byk pun yg saya minta...kecuali saling menghargai...” haaa..bile dah ade sikap saling menghargai mase tu la..ade nya kesetiaan, kepercyaan dan kejujuran..biar la sorg tu duk benua lain ko benua lain..tapi bila dah ade sikap PKKK tu...maka InsyaALLAH...PKKK??? tak thu...PENGHARGAAN,KEPERCAYAAN,KEJUJURAN,KEPERCAYAAN..dan yang penting korang jgn lupa...lau bercinta tu..ingat ALLAH salu..jgn sekali lupakan nya..tu lah KUNCI yang mengukuhkan hub korang..org ckp restu keluarga penting kan...tapi restu yang kita mintak dr ALLAH tu lebih penting!!! Ingat tu kawan2...

            Hahahaha..byk dah aku duk berceloteh sampai dah byk lagu ak dengor..ki2 bgi aku CINTA sesama manusia mang penting tapi CINTA kan ALLAH tu kekal selamnya...mcm ade lirik lagu nasyid dia ckp...

Cinta yang sejati hanya cintakan ILAHI
Cinta ayah bonda tulus suci selamanya
Cintakan saudara masa berada hanya sementara
Cintakan sesama insan suburkan dengn ketaqwaan

So...pandai2 lah korang jaga diri mase bercinta ye...CINTA itu kadang manis..kadang2 memeritkan.....
Ni lah lagu yang duk ak dengar semalam huhuhuh....

Dalam persoalan yang kini kurasakan
memerangkap dan merantai kemahuan diriku
Perjalanan ini apakah yang ku cari
Dengan kekaburan dan kekalutan yang menjadi duri

Kiranya aku lemas di arus realiti ini
Adakah dikau sudi untuk mengubatkan frustasiku ini

Cinta…cahaya mu amat kukagumi
Menyinari alam yang kian menyepi

Cinta… pudarmu amat kutakuti
Meninggalkan jiwa…menangis sedih

Andai jadi igauan untuk memilikimu
Janganlah engkau cerca inspirasiku..padamu

Maafkan kehadiranku
Dalam bicara ku tersentuh untuk menyinta
Dalam irama kusandarkan bersama harapan
Ku nyatakan cinta ku…

Resah perasaan tiada lagi ucapan
Bisa ku lontarkan lantaran senyummu
Kala kekusutan langkah ku atur perlahan
Menikmati kepedihan rinduku padamu

Tapi itukah rindu? Jika aku yang terasa
Adakah lahir cinta ini hanyalah ilusi?
Imaginasi ku?

Cinta…cahaya mu amat kukagumi
Menyinari alam yang kian menyepi

Cinta… pudarmu amat kutakuti
Meninggalkan jiwa…menangis sedih

Maafkan kehadiranku
Dalam bicara ku tersentuh untuk menyinta
Dalam irama kusandarkan harapan
Ku nyatakan cinta ku…

p/s: kepada kawan saya..saya harap awak sabr byk2 ye…InsyaALLAH semua akn ok..saya salu doakn untuk awak..kalai awak ade maslah cari je saye =) satu lagi..Tuhan dah buat yg terbaek untuk kita...

2 comments:

  1. salam..
    aku pom rse mcm tu jgk..
    org biler brcnta ni semue nmpak ok jer..
    xde yg bruk pom dari si dia...
    tp tu lah pkir msak2 dlu sbelum mngucap kan kate2 tu kpde si dia..(iloveu)
    sbb nge kate2 anda tu bleh wat org jdi giler klu smapi di suku jln jer...
    kdang2 mnusia x sdar biler kite brcnta sbnar nye kite mnyekat jdoh untuk diri kite sndiri..
    sbb nye hbngan cnta kite tu spruh jln jer..
    ape2 pom tndkan yg nk dibuat ltak lah ALLAH swt yg prtama..insya'allah brjaya..
    brcnta lah dngn pncipta mu dngn spenuh hati dn ktkwaan..
    jgn lah kite kite kuar kan air mate krne mnusia mngis lah sbb kite cntakan ALLAh swt dn tkut akn azab sksanye nnti..
    aminnn..

    ReplyDelete
  2. betul tu sawal..jgn biarkan air mata kite mengalir sebb cinta yang org bg kat kite mang memedihkan..simpan la air mata kita itu untuk sessuatu yang lebih bahagia kelak..=)

    ReplyDelete