Search This Blog

Thursday, January 27, 2011

Mak eyh..ayoh eyhh..kite besor dah...mak nge ayoh boleh ilek dah leni ….

Ini Gambar jaman dulu heheheh...

Assalamualaikum w.b.t dan gud evening...huhuhuhuh..oleh sebb kelaparan yang melampau...selepas ak mkn 2 3 keping biskut n roti..hahahah..aku tak tau nk buat ape...browse2 FB dah nek muak dah..just aku nk wat la entry baru...tadi mase ngah2 rilek depan laptop...aku duk online fb...aku duk la bls komen ngn sepupu aku..ALMAKLUMLAH mggu depan kan cuti Chinese New Year...so...deme2 semua ni duk pakat balik kg la...aku pun nk balik..tapi memandangkan tak berkesempatan... aku just...ignore je perasaan aku yang berbaur tu..hahahah...bile dah duk mengelamun tu mula la aku ingt kejadian mcm mn aku leh sampai kat bumi Sabah ni...tapi yg heran nye..aku pun nek heran...korang nk tau x...aku bkn nk menunjuk..tapi just nk kongsi kan...sebb tu la aku ckap Sharing is Learning...korang nk bce boleh..xnak bace pun takpe...

            Hurmm...pas siap edit entry ni..nnt aku g la mndi n sambung wat esemen..aku ase mate aku ni dah kuyu dah duk ngadap laptop tiap2 mase..lau la mok ak tau yg aku duk menginternetkan diri...maka aku terkna lah tulah dari beliau..hahahah...dakpe2 lau aku diam2 cni mesti mok ak tak tau wahahahahaha....sori mak...kukuku... so, ak nk share la ngn korang mcm mane aku dapat sampai dengan selamtnya kat bumi SABAH ni... ok, untuk pengetahuan korang..sepanjag aku hidup...ni la kali pertama aku ase ak duk jauh ngn famili and kwan2 aku..sebb nye..dulu kan mase aku sekolah sampai la aku habes sekolah menengah mmg aku habeskan sisa aku hidup kat kg..so, after aku habes form 6 nk further study..barulah aku belajar hidup jauh...hehehe...
           
            So, nk dimulakan cerita...lepas aku tahu aku dpt sambg belajar kat cni...mang la aku hepi..tapi aku mati kutu sekejab..bkn sebb ape...matilah aku nk g SABAH sorg2..dah la ni first time aku ni naik kapal torbang...untuk nk memendekkan kan cerita..aku ni inform la kat kakok aku yang mang dengan bangga nya duk Sabah ni dah lame...so, mase tu dah sgkat..mcm2 nk diuruskan..jadi dia lah yang duk uruskan aku punya tiket...first2 tu ayah aku nk teman kan aku sekali..tapi bukan aku tak nk ajak..bile difikirkan..ak kesian..ya la...bukan ape...mase nk pergi tu aku ade...boleh aku temankan dia..aku takut time nk balik nnt...sian ayah aku sorg2...then..mase tu aku nekad..takpe la..aku xnk menyusahkan ayah aku..aku ambik jalan...aku pergi sorg...

            Dan buat pertama kalinya aku meninggalkan kg halaman ku..dan korang nk tau x..mase on the way aku g epot tu..wahahaha aku nanges bei...cit..ye la..aku duk pikir nnt kat sana..mcm mn la aku nk hidup...wahahahah...pastu..aku wt bodo je la..mane leh tnjuk ak ni nanges..tak gagah la hahahaha...so, bile dah sampai epot..aku ni rase mcm...makhluk asing je...hahahaha..mujurlah mak ak ni expert ckit sbb dah penh naik kapai..dia ajor aku ckit2 cre nk check in bagasi...mcm2 la..mase tu aku ingt ag tahun 2007...epot Ganu maseh under construction...mase tu mang tak organize la...then, ayah aku  ni kebetulan la jumpa satu famili yang pi anto ank laki dia...yang syok nye..laki ni..punyelah hebat habes satu famili anto...sampai ke tok nenek dia...so. bila sah siap check in sume..aku pun msuk la bilik berlepas lepas aku salam2 ngn ayah aku..then, pada saat tu la..aku ditinggalkan sendirian...

            45 minit duk lam kapal trbg tu..aku mula la wat katam ak...pakai tali pinggang la..knon mcm dah penah naik..walhal aku ni xpenah naik kapal terbg..mase tu la baru ak ase..mcm ni ghupenye nek kapal terbg hahah..bile dah sampai KL..aku ni untuk kali ke dua buat bijop ag..hahahahah..pegi claimed bagasi sume2 la..mase tu aku tak join famili yang ayah aku jmpa tu..mklumlah..org ak tak kenal...lagipun diaorg satu kerabat..aku ni je seketo2..so..aku pun buat la kerja sendiri..smpailah aku nek kapl terbg ke Sandakan...bile dah sampai Sandakan tu..akak ak mai jemput ak kat epot..sebb aku stay umah dia dulu... Alhamdulillah..sib bek ade dia...Luse nya aku dah kene g KK untuk daftar..mase tu baru la ad org teman aku..akak aku teman ak...tapi semua hal registration ak wat sendiri..aku tgk la..org len sume dtg ngn famili dia..aku ni dua org je ngn kakak ak..mujur la ade dia..tapi akak ak teman ak mase tu je..petang tu dia dah balik ke Sandakan..aku tak leh teman la dia sebb aku ni mane tau Sabah ni mcm mana...korg nak tau mase akak ak tu nek taxi nk g epot aku sebnornye sedih sebb aku kn duk sorg2 wawawaaw (sebak wo...)..tapi tak pe la..aku fikir...sampai bile aku nk berkepit ngn org...then, mase ni la aku kna belajar hidup sendiri kat tempat org..dan mase ni la aku jugak kene blajar macm mane nk bersahabt...dengn org baru...

            Bila dah ak..habes mggu orientasi sume..mase tu aku duk kawan ngn geng2 Ganu gak..yang tak pernah aku jumpa sbm ni kalau kat Ganu...tapi gmbr mase mggu orientasi tu mseh aku simpan sampi sekrg huhuhuh (kawan2 ak ni sume dah habes belajo dah)..bile dah msing2 kne pindah bilik n pegi kelas masing2...sini la aku knl.. HAJAR, IZA, LOURA, NATHALIE... dan sampai sekrg aku maseh kawan ngn mereka ini..ALHAMDULILLAH..mereka2 la sume jd teman ak..thanks...

            Memndangkan kawan2 aku ni mai dr negeri lain2..so, bile aku blik kg setiap sem... aku salu la balik sorg..kdg2 ade gak time kami pakat beli tiket sekali..balik same2..tapi...byk aku balik sorg ah...bile dah mcm ni..baru lah aku sedar...aku mmpu buat walau takde kawan ak..aku boleh survive even aku duk jauh ngn famili..dan mase tu jugak aku ingat bahawa ALLAH tu salu ade bersama aku...dan yang aku bangga untuk dri aku sendiri ialah..bile aku sedar dah 4 tahun dah aku kat cni..dan aku bersyukur sgt sebb ade famili yang percaya dan sayang kan ak walau ak duk jauh...sebb mereka sume lam ati ak..walau pun ak jaoh..pastu aku ade kawan2 baik ak kat kg dan kat cni yang salu duk sokong ak..syang korang...dan yang amat aku bersyukur..ialah ALLAH sentiasa bersama hambaNYA... ALHAMDULILLAH...




ini la kuarge saya...hahaha            
Bile kite dah mampu berdiri di atas kaki sendiri..maka kite leh la kurangkan beban org...kn..aku pun tak nk wat mak ayah aku risau aku kat sini mcm mn..sebb aku lau seboleh2 nye nk mereka pikir yang aku mmpu buat..sebb lambat laun mgkin mereka dah takde ngan ak lagi..nnt aku kene gak sorg2 (wawawa..sedih nye, ak nanges wo)..then...mase tu la jugak aku jg name diaorg dan maruah ak sendiri...Mak n Ayah..terima kaseh sebb percaya kan kite..walau pun kite jauh...hurm...sebak aku lau ckp sal mak ayah ni...4 tahun aku idup mcm ni..sedikit sebyk aku mula jadi berdikari..pandai la nk bwk diri..pastu...fikir pun dah len n matang la konon walau pun sometimes ak ni bodo2 jugak hahaha....mgkin aku ni leh dah wat keputusan sendiri..tapi keputusan sendiri pun kite kn mintak pandangn org tua gak kan....aku rase byk yg aku beljar bile dah aku hidup mcm ni..dan aku gembira..dan bersyukur la..sebb... aku mmpu buat walau takde org yang tersayang dengan aku..dan aku salu nasihat kawan2 aku..bahawasanya kite mampu buat apa yang org lain buat kalau kite percaya kat diri kita sendiri..

            Dan untuk kesekalian kalinya aku nak g tau..Mok n Ayoh..kite dah besor dah skrg..mok n ayoh jgn bimbg..kite dop wat bnda dop molek..sebb mok n ayoh ajor sokmo..lau duk jauh..ingat ALLAH salu..dan keluarga..dan yang penting pandai jaga diri sendiri..untuk pngthuan korang takde bnda lain yang aku pegang selain...Aku mesti percaya yang ALLAH salu ade untuk kite..dan taat kat Mak Ayah tu penting muge hidup kte ni di berkati..Ak Sayang Mok n Ayoh ak..!!!! <3
 Mak saya ade lam gambar ni....
 Ini la ayah saya...

p/s: terima kaseh yang tak terkira n ternilai buat Ayah aku..Mak aku..kakak aku yang 3 org tu, abang ipor aku...adek aku..sanak saudara aku hehehe..teman2 se kg aku..teman kat U ni..dan semua la..tak de ape yang dpt aku bls..cume aku harap...kamu semua bhagia dan hidup kamu di berkati oleh ALLAH salu..InsyaALLAh saya akan cube buat bnda dngn usaha saya sendiri..sbm mintak bantuan org len dan terima kseh sebb percayakn saye...:)

2 comments:

  1. btol doh sha orr...
    smpai bile ite nok hrap ke org tua ite je ork..
    kdang2 bile ite duk jauh dri kuarge nim mmg ite akn rse gitu sha..
    rse nk blik je dlm hati ning..
    lmbatade cuti nk balik..
    tp kdang2 bgus jgk duk jauh2 ni..
    buleh bljor hidup di'ri,pndai wat kputusan di'ri mse tu bru ite sedor kite nim buleh wat kptusan di'ri..
    tp hok pnting kali mcm mu kate arh sha..
    "Aku mesti percaya yang ALLAH salu ade untuk kite..dan taat kat Mak Ayah tu penting muge hidup kte ni di berkati.."
    tu hok pnting orr...

    ReplyDelete
  2. betul dah wa....mg pun duk jauh gak...US terus mu ddk..lago byk pancharoba haahahah..tapi tu la hk kite harap...muge2 kite ni hidup dalam barakahNYA

    ReplyDelete